سرخط خبرها

ما را مباد از دل طوفان گریختن | واکنش شاعران و اهالی ادب به سروده رهبر معظم انقلاب

  • کد خبر: ۲۲۴۹۵۵
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
ما را مباد از دل طوفان گریختن | واکنش شاعران و اهالی ادب به سروده رهبر معظم انقلاب
یکی از اتفاقات جریان ساز ادبی که در روز‌های گذشته رخ داد؛ انتشار یک بیت و درواقع یک غزل از سروده‌های رهبرمعظم انقلاب بود.

به گزارش شهرآرانیوز،  سروده ا‌ی که حضرت آیت الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در جلسه‌ای خواندند؛ ایشان در یکی از جلسه‌های مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند. شعری که بیت «تو را ست معجزه در کف ز ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز» آن در بین اهالی ادبیات دست به دست شد.

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه توییتر خود، این غزل را منتشر کرد و نوشت: «غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی است، معظم له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسه‌های مرتبط خوانده اند: تو راست معجزه در کف زِ ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز.»

انتشار این بیت و به تبع آن صورت کامل این غزل، واکنش‌های زیادی بین اهالی ادب و شاعران در پی داشت و باعث شد بسیاری از شاعران در استقبال از این شعر و این مفهوم، سروده‌های تازه خود را منتشر کنند. سروده‌هایی که از همین مفهوم تبعیت می‌کند و گاه نیز از همان واژه ها. در مجال زیر تعدادی از این سروده‌ها را مرور می‌کنیم.

اگر جهان به تو پیچید، از جهان مهراس

«دلا! ز معرکه محنت و بلا مگریز/ چو گردباد به هم پیچ و، چون صبا مگریز/ تو را است معجزه در کف، ز ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز/ تو موج غیرت و عزمی، ز بحر بیم مدار/ حذر ز غرش طوفان مکن ز جا مگریز/ ز سست عهدی ایام دلشکسته مشو/ نشانه باش چو پرچم، ز باد‌ها مگریز/ چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه/ به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز/ تو از تبار دلیران خیبر و بدری/ چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز/ به نوشخند منافق ز ره کناره مگیر/ به زهرخند معاند به انزوا مگریز/ چو ره به قبله امن است پایمردی کن/ خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریز/ چو تیر راه هدف گیر و بر هدف بنشین/ ز کجروی به حذر باش و از خدا مگریز/ «امین» خلق و امانت گذار یزدان باش/ به صدق کوش و خطر کن ز مدعا مگریز.» این، صورت کامل سروده رهبرمعظم انقلاب است که علیرضا قزوه، میلاد عرفان پور، نغمه مستشار نظامی، افشین علاء، جواد اسلامی و شاعرانی از افغانستان و هندوستان نیز، با اتکا به آن از سروده‌های خود رونمایی کردند.

جواد اسلامی در همین راستا چنین سروده است: «بگو مراست خدا و از این و آن مهراس/ اگر جهان به تو پیچید، از جهان مهراس/ اراده کن «مَعِیَ رَبیَّ سَیَهدین» را/ بزن به بادیه و لاتخف بخوان، مهراس/ «عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز/ توراست معجزه در کف، ز ساحران مهراس» / ز سست عهدی اصحاب زور و زر مشکن/ که سامری است فراوان در این میان، مهراس/ اسیر رخوت قوم «بنی بهانه» مشو/ قدم به راه گذار و از امتحان مهراس/ رجز بخوان و به حکم علی قدم بردار/ به بدر و خیبر و صفین و نهروان مهراس/ جهان به نام تو سوگند می‌خورد، برخیز/ چنان که رستم و آرش، بکش کمان، مهراس.»

چمن به مشک بیامیز و لاله روشن کن

افشین علاء، شاعری که چندی پیش در دیدار شعرا با رهبرمعظم انقلاب، به درخواست ایشان شعری را قرائت کرد نیز در استقبال از غزل رهبری چنین سروده است: «رسید مژده به یاران ز پیر باده شناس/ که گاه مستی و عیش است شکر و حمد و سپاس/ چمن به مشک بیامیز و لاله روشن کن/ به مژده‌ای که رسید از سلاله گل یاس/ که انتقام شهیدان گرفت لشکر عشق/ به شیوه‌ای که نمی‌یابمش مثال و قیاس/ که کرد رخنه ز هر سو به سقف گنبد خصم/ که بر فلاخن داوود ضربه زد ز اساس/ چنان به گرز گران زد به کاسه سر دیو/ که شد ز مغز تل آویو و غرب، هوش و حواس/ که سوخت خرمن اهریمنان به آتش خشم/ که دوخت بر تن ناپاکشان ز لرزه، لباس/ نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس/ رسید روشنی دیده بر یلان حماس/ حدیث دولت صهیون و ملک ایران است/ حکایت علف هرزه و حکایت داس/ دلا عنان به امین ده که قبل واقعه گفت:/ «توراست معجزه در کف، ز ساحران مهراس»!»

«ما سینه زدیم بی صدا باریدند/ از هر چه که دم زدیم، آن‌ها دیدند / ما مدعیان صف اول بودیم/ از آخر مجلس شهدا را چیدند...» این رباعی معروف که متعلق به میلاد عرفان پور است، یکی از سروده‌هایی است که با واکنش مثبت رهبرمعظم انقلاب نیز همراه شد.

او پس از انتشار غزل رهبرمعظم انقلاب نیز شعر زیر را سرود: «دلا! ز معرکه محنت و بلا مگریز/ چو گردباد به هم پیچ و، چون صبا مگریز/ ما را مباد، از دل طوفان گریختن/ ننگ است از میانه میدان گریختن/ از خط خون بخوان که نبوده ست رسم ما/ از پاسخ ندای شهیدان، گریختن/ جانا تو جان بخواه! که معنای زندگی ست/ دل را بهانه کردن و از «جان» گریختن/ اسفند روی آتش عشقیم و روشن است/ از این بلا نمی‌شود آسان گریختن/ کم سو شدیم در قفس شهرها، خوشا/ همچون ستارگان به بیابان گریختن/ یا ایّها العزیز! گوارای جان ماست/ محض رضای دوست به زندان گریختن/ با اشک شوق، می‌گذریم از میان نیل/ فرعون مانده است و هراسان گریختن/ ما در امان «انّ معی ربّیِ» توایم/ از فتنه‌ها خوش است به قرآن گریختن.»

شعر و ادب پارسی، نمایانگر هویت ایرانیان

در ادامه این واکنش ها، حتی نشستی ادبی نیز با عنوان «عصا بیفکن» برگزار شد؛ نشستی که درواقع در استقبال جمعی از شاعران و اهالی اندیشه کشور‌های ایران، افغانستان و هندوستان از غزل رهبر معظم انقلاب با مطلع «عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز» برگزار شد. 

سید مسعود علوی تبار، شاعر و کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی در این جلسه درباره شعر و ادبیات فارسی گفت: «شعر و ادب پارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان کشور‌های حوزه ایران فرهنگی به مثابه یک مؤلفه تأثیرگذار، نمایانگر بخش عظیمی از هویت ما ایرانیان و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ماست که در تمام جنبه‌های این فرهنگ و تمدن عظیم نقشی مؤثر و پررنگ دارد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->